Svar: Cykelstol mv.
13. august 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 9 måneders alderen være så stærke i ryggen og sidde så stabilt at de kan være med på cyklen i en cykelstol.
Det er vigtigt at vælge en stol, som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. Og det kan være en rigtig god idé at købe en frakkeskåner, som skærmer for hjulene og dermed beskytter barnets ben.
Stolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er mere sikkert, end hvis den kun er spændt fast til bagagebæreren.
Selerne til at spænde barnet fast i stolen skal være H eller Y formede - det er de mest sikre. Vælg en cykelstol, der er DS mærket. Det betyder, at stolen lever op til strenge sikkerhedskrav. Tjek at dit barns vægt passer med den vægt stolen er beregnet til at kunne bære.
Man kan også købe en barnestol, der kan sidde foran på cyklen, mange forældre synes det virker mere sikkert at have sit barn der, hvor man kan se sit barn og det skulle være sikkert nok at have sit barn foran på cyklen, men det kræver at man her lige gør sig nogle overvejelser:
1. Du skal sikre dig at monteringen af stolen ikke sker på styrepinden. Hvis cykelstolen gøres fast på styrepinden, vil stolen følge med styret når man drejer og det gør kørslen meget ustabil og svarer til at man kører rundt med fyldte indkøbsposer på styret. Det dur ikke, når der er tale om sikkerheden af et lille barn :)
2. Så skal du sikre dig at der er afskærmning af hjulegerne, det gælder på forhjulet ligeså meget som på baghjulet. Jeg ved at firmaet Bobike tidligere har solgt dette ekstraudstyr ved siden af stolen og at det har været kritiseret, at det ikke var påmonteret stolen fra starten - stolen i sig selv, bør være sikkerhedsmæssigt i orden. Men er det ikke på, så bør du ofre at købe dette, hvis du altså ønsker en foransiddende cykelstol.
Forbrugerstyrelsen har sidst testet cykelstole i 2003 og der er jo sket rigtig meget på markedet siden da. Jeg er derfor sikker på at sikkerheden af stolene er anderledes i dag, men tjek op på ovenstående ting alligevel :)
Og så skal I naturligvis købe en cykelhjelm og det kan faktisk være lidt svært til så lille et hoved ... Prøv en god cykelforretning med et stort udvalg også til børn og så må I prøve de forskellige modeller og finde ud af, hvad der sidder bedst :)
Fortsat held og lykke, rigtig god tur!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske